ניסאן מיקרה הייתה אחת המכונית הנמכרות ביותר של המותג במשך המון שנים. הדור האחרון, ששינה לחלוטין את העיצוב ואת קהל היעד שלו, גרם להתרסקות במכירות ולא תרם להתמודדות של המותג עם המשבר הכלכלי אליו נקלע. כעת ניסאן משחררת פרטים ראשונים על ניסאן מיקרה חשמלית חדשה ומקווה שזאת תבטיח את הישרדותה של החברה.
הדור הקודם של ניסאן מיקרה
הדור האחרון של ניסאן מיקרה היה שונה מהדורות הקודמים בכל הנוגע לעיצוב ולקהל הלקוחות אליו הוא מיועד. מהדור הראשון של מיקרה היה מדובר במכונית מיני עירונית פרקטית בעלת עיצוב עגלגל קלאסי. היא שימרה את העיצוב הזה לאורך כל הדורות בדגש על סגנון רטרו וזה מה שהרבה מהרוכשים אהבו ברכב. הדור האחרון של הדגם, שינה פאזה והחליט להציג עיצוב מודרני וספורטיבי בדומה לדגמים אחרים של המותג. הבעיה הייתה לא רק מיתוגית, שכעת קהל הלקוחות שאהב את הדגם, לא נמשך לעיצוב שלו יותר, העניין היה שגם מי שכן אהב את העיצוב הספורטיבי, התאכזב לגלות שמדובר במנוע טורבו בנזין 3 צילינדרים שונה לגמרי מהמנוע האמין של הדורות הקודמים ושאיכות החומרים וההרכבה ברמה נמוכה מאוד. הדגם הזה עלה לישראל בשנת 2019 והמכירה שלו נפסקה בשנת 2023. עלו מעט מאוד יחידות של הדגם הזה על כבישי הארץ והאפקט היה זהה בכל המדינות בהן המיקרה נמכרה.

חברת ניסאן בקשיים?
ניסאן היא יצרנית הרכב השלישית בגודלה ביפן. השוק הגדול ביותר שלה הוא ארצות הברית בו היא מוכרת את הרכבים הרווחיים שלה בכמות גבוהה מאוד. אבל בשנים האחרונות האמריקאים סולדים מהמותג וזה גורם לניסאן לצלול לתוך תהום עמוק. בנוסף לכך, האיחוד שלה עם מותג רנו הערים עליה קשיים נוספים. בשנה שעברה החברה החליפה מנכ"ל שהחליט לפטר 9,000 עובדים ביפן. כעת, ניסאן מודיעה למשקיעים שהיא מתכוונת לקצץ 10,000 עובדים נוספים ולסגור 3 מפעלי ייצור. המצב שלה מאלץ אותה לחפש רוכשת שתקנה את הקבוצה ותציל את המותג. ב-2024 הונדה פתחה במשא ומתן אך המיזוג לא יצא אל הפועל.
מבוססת על רנו 5 החדשה
למזלה של ניסאן, רנו ממשיכה לתפקד ומוקדם יותר השנה היא הציגה רכב חשמלי קומפקטי שאמור להיכנס בתחרות בקטגוריית החשמליות הקטנות מול הסיניות החדשות. ניסאן מיקרה חשמלית מבוססת על רנו 5 וזה נראה כמו בחירה מושלמת לשימוש הפלטפורמה שכן שני הדגמים אמורים להיות סופר טכנולוגיים מצד אחד, ובעלי עיצוב רטרו קומפקטי מצד שני.

עיצוב
לדגם השישי של ניסאן מיקרה יש מראה בולט עם אופי מובהק. היא ממשיכה את המסורת האופנתית שלה שמאוד קל להתאהב בה. את הדגם החדש עיצבו בסטודיו הלונדוני של ניסאן במיוחד עבור השוק האירופי. הקווים שלה נקיים, קווי המתאר מנפוחים בסגנון SUV ויש לה דגשים מדויקים לתוספת נוכחות: קשתות גלגלים מודגשות, שפת פגוש נמוכה, עמידה יציבה וחישוקי 18 אינץ'. פנסי החזית נראים כמו עין ממצמצת והם יוצאים מעט החוצה כדי לבלוט יותר. התאורה האחורית גם היא מעוגלת אך עדינה יותר ומדגישה את הזנב. בתוך תא הנוסעים התחושה היא פשוטה יותר ופחות מתחכמת לטובת השימושיות והאינטואיטיביות. במרכז הדשבורד ניצב מסך מרכזי בגודל 10 אינץ' ומסך בגודל זהה המשמש את הנהג כלוח מחוונים דיגיטלי.
ביצועים
ניסאן מיקרה חשמלית תוצע עם שתי סוללות בגדלים שונים. הקטנה בקיבולת של 40 קילוואט והגדולה בקיבולת של 52 קילוואט. הסוללה הגדולה תספק טווח מכובד מאוד של 408 קילומטרים ותשתמש את הלקוחות שצריכים רכב אמיתי לנסיעות ארוכות ולא רק עבור נסיעות קצרות בעיר. הסוללה תהיה בעלת קירור/חימום עצמיים כדי להתמודד עם כל מזג אוויר ושקע V2L לחיבור מכשירי חשמלי חיצוניים. למרות המראה המוצק של מיקרה החדשה, המשקל העצמי שלה יעמוד רק על כ-1.4 טון. וזה כמובן ישפיע על הזריזות וביצועי הנהיגה שלה. מערכת המתלים בנויה מעצמות עצמאיות מקדימה ומתלה רב חיבורי מאחורה לסיפוק אחיזת כביש גבוהה לצד נוחות נסיעה. מצבי הנהיגה של המיקרה הם "Comfort", "Sport", "Eco" ו-"Perso" (מותאם אישית), שמשנים לא רק את העברת הכוח וההיגוי, אלא גם את תאורת האווירה והתצוגה במסכים. עוד אין מידע רשמי אודות יחידת ההנעה אך אנחנו משערים שהיא תהיה זהה לזאת שברנו 5 החשמלית. הגרסה הבסיסית תוצע כנראה עם מנוע חשמלי בהספק של 120 כוח סוס וסוללת ה-40 קוט"ש. גרסה זו תאפשר תאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש תוך קצת פחות מ-10 שניות. הגרסה השנייה תאיץ מ-0 ל-100 קמ"ש תוך פחות מ-8 שניות ממנוע המייצר הספק של 150 כוח סוס. המנוע הזה ישודך לסוללה הגדולה בקיבולת של 52 קוט"ש.
מערכות בטיחות מתקדמות
ניסאן מיקרה חשמלית מצוידת במערכות בטיחות מתקדמות ביותר, שמעניקות תחושת ביטחון בכל נסיעה. בין המערכות ניתן למצוא בקרת שיוט אדפטיבית, שמירה על נתיב, בלימת חירום אוטונומית, התרעת סטייה מנתיב, התרעת מהירות חכמה וניטור עירנות נהג – כולן תוכננו להבטיח נסיעה חלקה ובטוחה עוד יותר. בנוסף, המיקרה כוללת גם מערכות זיהוי רכב בשטח מת, התרעות מעבר מסוכן בנתיב, בלימה אוטונומית לאחור, התרעת תנועה חוצה מאחור והתרעה מפני פתיחת דלת מסוכנת. יחד, המערכות הללו מציעות רמת בטיחות בלתי מתפשרת וחווית נהיגה מושלמת.
מתי היא תגיעה לישראל?
המכירות באירופה יתחילו כבר בסוף השנה ולישראל היא כנראה תגיעה בתחילת 2026. אנחנו מאמינים שלמרות גל החשמליות הסיניות ששוטף את המדינה, היא תמצא את מקומה ותהפוך לדגם מבוקש כמו הדורות הקודמים של ניסאן מיקרה.
"המיקרה חוזרת – חשמלית, שובבה ונגישה – בדיוק כמו שהייתה תמיד. רק שעכשיו היא מחושמלת לגמרי ותוכננה לעידן החדש של הנהיגה," מסכם ארנו שארפנטייה, סמנכ"ל שיווק ותכנון תחבורה בניסאן.