התשובה הצרפתית לסינים: רנו 5 חשמלית חדשה

רנו 5 חשמלית

חברת רנו הציגה בשנת 2021 חידוש לרנו 5 המיתולוגית. היא חידשה את העיצוב הקלאסי ברכב קונספט בעל הנעה חשמלית. דומה למה שעשתה מיני עם קופר חשמלית ופיאט עם ה-500 החדשה. בהתחלה זה היה נראה כמו סתם רעיון שבא להשוויץ בהיסטוריה המוצלחת של המותג בשילוב של סטייל מהפנט. אבל עכשיו רנו הודיעה שהיא רצינית עם תחילת השיווק של ה-5 החדשה. מתי היא תגיע לישראל?

רנו 5
רנו 5 1979

רנו 5 (1972)

בשנת 1971 נחשפו תמונות ראשונות של רנו 5. העיצוב כבש את ליבם של מנהלי רנו והם זירזו את תהליך הייצור כדי שכבר ב-1972 יחל הייצור של הדגם. ההחלטה הזאת הפכה את רנו ליצרנית הגדולה ביותר בצרפת בזכות מכירה של 5.5 מיליון רנו 5 מהדור הראשון במשך 14 שנות ייצור. מה שהיה ייחודי בעיצוב של רנו 5 המקורית הוא צורת ההצ'באק של פתח תא המטען ויחידות התאורה האורכיות בצדדיו. זה נתן לה מראה ספורטיבי שנשאר מזוהה עם רנו עוד המון שנים אחר כך.

רנו פלואנס ZE
רנו פלואנס ZE 2013

רנו פלואנס ZE (2011)

אם אתם לא מכירים את רנו פלואנס ZE כנראה שלא הייתם בישראל בעשור השני של שנות ה-2000. רנו פלואנס ZE היא המכונית החשמלית הראשונה בעולם עם סוללה מתחלפת והאחראי על הפיתוח שלה הוא שי אגסי – מייסד בטר-פלייס. הוא יזם את הרעיון וביקש מרנו לממש אותו ברכב המשפחתי הפופולארי שלהם – רנו פלואנס. ל-ZE הייתה סוללה בתוך תא המטען שניתן היה לשלוף מהחלק התחתון של הרכב ובמקומה להשחיל אחת חדשה כאשר ההיא מתרוקנת. עשרות תחנות החלפת סוללות הוקמו ברחבי ישראל כדי לממש את המיזם הזה אבל בגלל בעיות בירוקרטיות, ובעיקר תמחור גבוה, הפרויקט נכשל וחברת בטר-פלייס פשטה רגל.

רנו זואי 2013
רנו זואי 2013

רנו זואי (2012)

שנה לאחר מכן רנו הייתה אחת היצרניות הראשונות בעולם לשווק בקנה מידה עצום רכב 100% חשמלי שאפשר להטעין משקע ביתי. רנו זואי זאת מכונית מיני בעלת סוללה בקיבולת של 22 קילוואט והספק מנוע של 87 כוח סוס בלבד. לפי התקן הרשמי דאז, טווח הנסיעה המרבי היה 210 ק"מ כשבפועל, גם 150 קילומטרים של טווח היו בגדר אשליה. כמו כן, לא הייתה אפשרות לטעינה מהירה וכאשר הסוללה התרוקנה היה צורך להטעין אותה במשך לא מעט שעות לפני המשך הנסיעה.

רנו 5 חשמלית
רנו 5 חשמלית

רנו 5 חשמלית (2025)

כעת, אחרי שכבר לכל המתחרות האירופאיות של רנו יש ארסנל של דגמים חשמליים, סוף סוף רנו עולה על הסוס ומתחילה את הצעידה שלה אל העידן החשמלי. רנו 5 חשמלית תהיה המכונית החשמלית הראשונה של המותג מאז רנו זואי שכבר שייכת לדפי ההיסטוריה. הדגם החדש משתמש באותו עיצוב של רנו 5 המקורית ואנחנו אוהבים את זה. היא צפויה להתחרות בקטגוריה מול פיאט פנדהe, BYD דולפין ופיג'ו e-208.

רנו 5 חשמלית
רנו 5 חשמלית

פרטים טכניים

הפלטפורמה של רנו 5 חשמלית נלקחה מרנו קליאו החדשה אבל עברה אדפטציה כדי להתאים להנעה חשמלית ולאפשר חווית נסיעה טובה יותר. לפלטפורמה של רנו 5 החדשה יש מערך מתלים רב חיבורי מאחור, האורך הכולל של המכונית קצר יותר ב-13 ס"מ, בסיס הגלגלים הינו 2.54 מטר והרוחב שלה הוא 1.77 מטר. תא המטען שלה בקיבולת של 326 ליטרים וזה 65 ליטר פחות ממה שתקבלו ברנו קליאו. הסוללה של 5 החשמלית עשויה מתרכובת של ניקל, מנגן וקובלט ומאפשרת נצילות אנרגטית מהטובות ביותר בתעשיית הרכב. הסוללה הזאת קלה יותר מזו של הזואי ב-20 ק"ג והמשקל העצמי של הרכב כולו נמוך יותר בכ-100 ק"ג מזה של אופל קורסה החשמלית.

רנו 5 חשמלית
רנו 5 חשמלית

עיצוב חיצוני

העיצוב של הדגם החדש כמעט זהה לזה של דגם הקונספט. הוא משדר נוכחות בזכות עיצוב קובייתי עם בתי גלגלים מנופחים, יחידות תאורה מלבניות וצביעה דו-גונית. כמובן גם החלק האחורי נשמר והוא מעוצב בתצורה המזכירה פסטבאק עם יחידות תאורה אורכיות בצידיו של פתח תא המטען.

רנו 5 חשמלית

תא נוסעים

בתוך תא הנוסעים באמת מעניין בגלל שמדובר בשילוב של שני קצוות מנוגדים במיוחד: מערך טכנולוגי מתקדם ומינימליזם בהשראת הדגם המקורי. ישנם אלמנטים רבים שעוצבו בהשראת הדגם המקורי של רנו 5 כמו למשל הדשבורד בצידו של הנוסע, הטקסטורה של המושבים ודיפוני דלתות בסגנון שנות ה-70. לצד כל אלה, יש צמד מסכים המונחים על הדשבורד עבור לוח המחוונים ועבור שליטה על המולטימדיה ומערכות שונות ברכב.

רנו 5 חשמלית

מנוע וסוללה

רנו תשווק את 5 החשמלית עם 2 יחידות הנעה לבחירה. הגרסה הבסיסית תוצע עם מנוע חשמלי בהספק של 120 כוח סוס וסוללה בקיבולת של 40 קוט"ש. גרסה זו תאפשר תאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש תוך קצת פחות מ-10 שניות וטווח הנסיעה המרבי הוא 300 ק"מ. הגרסה השנייה של רנו 5 חשמלית תאיץ מ-0 ל-100 קמ"ש תוך פחות מ-8 שניות ממנוע המייצר הספק של 150 כוח סוס וסוללה בקיבולת של 52 קוט"ש. טווח הנסיעה הרשמי של הגרסה החזקה הינו 400 ק"מ וטעינה במהירות של 80 ו-100 קילוואט לשעה (בהתאמה) תקצר את זמן הטעינה מ-15% עד 80% ל-30 דקות.

רנו 5 חשמלית

אבזור ובטיחות

רנו 5 חשמלית מצוידת בחישוקי גלגלים מעוצבים, צביעה דו-גונית, תא נוסעים העשוי בעיקר מחומרים ממוחזרים, צמד מסכי 10 אינץ', משטח טעינה אלחוטית לטלפון ובורר מצבי נהיגה. בגזרת הבטיחות היא מבטיחה לשמור על הנוסעים באופן אקטיבי וזה כולל גם בעת נסיעה לאחור, מעבר בין נתיבים והתרעה על רכב חולף בעת פתיחת דלת.

רנו 5 חשמלית

מתי רנו 5 חשמלית תגיע לישראל?

רנו 5 החדשה אמורה להגיע לישראל בסוף 2025 כאשר המחיר שלה אמור להיות תחרותי יותר מזה של רוב הדגמים בקטגוריה. רנו נחושה לכבוש את העולם שוב עם ה-5 שלה כפי שעשתה בעבר ואנחנו מקווים שהיא אכן תצליח לעשות את זה בגלל שמדובר במכונית יפיפייה בעלת שם היסטורי, מערכת הנעה מתקדמת ותמחור אטרקטיבי במיוחד שעשוי להנגיש את העולם החשמלי לכל מי שמעוניין בכך.