מכונת ביצועים בעלת חווית נהיגה מושלמת אבל, 100% חשמלית. איך יונדאי פתרו את הבעיה ובעצם הביאו בשורה משמחת לעולם הרכבים החשמליים שכוללת רעש מטריף ממערכת הפליטה, רעש מנוע, העברת הילוכים ושלדה שמאפשרת את המקסימום במסלול – יונדאי איוניק 5 N.
חטיבת N של יונדאי
חטיבת המרוצים של יונדאי הוקמה בשנת 2012. מטרת החטיבה היא בניית רכבי ראלי ומכוניות מרוץ על מנת להתחרות בספירה הבינלאומית. פירוש המיתוג N הוא נורבורגרינג (מסלול המרוצים המפורסם ביותר בעולם) מכיוון ששם היא בוחנת את הדגמים שלה. הדגם הראשון של החטיבה שירד לפס הייצור זאת יונדאי i30n כמתחרה ישירה לפולקסווגן גולף GTi ולרנו מגאן RS. המנוע הראשון לא נחל הצלחה מספקת בגלל בעיות אמינות ולכן חטיבת N של יונדאי נדרשה לשדרג אותו עם כל דגם חדש שיצא לעולם.
ה-N השנייה בישראל
לחברת יונדאי יש כבר לא מעט דגמים עם המיתוג N. זה כולל את יונדאי I30N שציינו קודם, יונדאי אלנטרה N, יונדאי וולוסטר N, יונדאי קונה N ויונדאי i20N. עד עכשיו, גרסת הביצועים של ה-i20 הייתה היחידה שנמכרה בישראל בייבוא רשמי. עכשיו, עם השקת יונדאי איוניק N יהיו כבר שני דגמי N ליונדאי. הקשר בין שני הדגמים מקרי בהחלט מכיוון שה-i20N משתמשת במנוע 1.6 ליטר טורבו בנזין בהספק של 204 כוח סוס. יונדאי איוניק 5 N היא 100% חשמלית ובעלת הנעה כפולה מצמד מנועים חשמליים בהספק של 650 כוח סוס.
מחיר איוניק 5 N
יונדאי איוניק 5 N זמינה כעת בהזמנה מוקדמת במחיר שמתחיל ב-399 אלף שקלים. היבואנית מתכננת להביא לארץ מספר יחידות מצומצם מאוד במחיר הזה ולכן אם הדגם מעניין אתכם כדאי להזדרז. לאחר מכן הדגם ישווק בישראל באופן סדור אבל במחיר גבוה יותר. ניתן לחשוב שמדובר בעוד חשמלית חזקה בעיצוב ספורטיבי אבל למעשה יונדאי איוניק 5 N מביאה פתרון לבעיה שיש בכל הרכבים החשמליים. יונדאי איוניק 5 N היא המכונית החשמלית הראשונה שמספקת חווית נהיגה שמדמה באופן כמעט מדויק נהיגה ברכב בנזין. זה כולל העברת הילוכים, רעש מנוע והתנהגות כביש יוצא דופן. על כך נרחיב בהמשך.
עיצוב
האיוניק 5N קיבלה מראה אגרסיבי יותר הודות למגוון אלמנטים עיצוביים ייחודיים, חלקם תורמים גם לשיפור האווירודינמיקה והקירור. גם תא הנוסעים עבר שדרוג משמעותי, עם מושבי ספורט מבד משולב אלקנטרה, גלגל הגה ספורטיבי עם פקדים לשליטה מהירה במצבי הנהיגה, דוושות מתכת ותצוגות מיוחדות בלוח המחוונים ובמערכת המולטימדיה. לשיפור התמיכה לנהג, הותקנה קונסולה מרכזית קבועה המאפשרת לו להשעין את ברכיו. האיוניק 5N מציעה רשימה נדיבה של אבזור נוחות ובטיחות, ותא נוסעים מרווח ומפנק, בדומה לאיוניק 5 הרגילה, הודות לבסיס גלגלים נדיב של 3.0 מטר.
פיצ'רים מיוחדים
מערכת ההנעה של יונדאי איוניק 5 N מורכבת משני מנועים חשמליים בהספק כולל של 650 כוח סוס. את המנועים מזינה סוללה בקיבולת של 84 קוט"ש אשר מספקת טווח נסיעה מרבי של 450 ק"מ. כמו כן, לשדרוג הביצועים, יונדאי איוניק 5 N קיבלה מערכת קירור משודרגת לסוללה, חיזוקי שילדה, בולמים אדפטיביים מתכווננים לפי מצבי נהיגה, דיפרנציאל מוגבל החלקה בשליטה אלקטרונית, מסרק הגה בעל יחס היגוי מהיר יותר, מוטות מייצבים קשיחים, מערכת בלימה מקוררת אוויר, קליפרים קדמיים בעלי 4 בוכנות ועוד. יחד עם כל אלו, ביונדאי הבינו שחובבי נהיגת מסלול רוצים חוויה של רכב בנזין גם אם מדובר ברכב חשמלי כאשר התלונות העיקריות הן על השליטה בהילוכים ובהיעדר רעש מנוע. יונדאי שילבו מערכת הילוכים וירטואלית שמחייבת את הנהג (לפי מצב הנהיגה) להעביר הילוך כאשר מד הסל"ד מגיע ל-9,000 סיבובים בדקה. יחד עם מד הסל"ד יש רעש מנוע שנשמע מהרמקולים שהופק מרכבי N אחרים ומדמה במדויק של רעש האגזוזים של דגמי הבנזין של החטיבה. בנוסף לכך, בגלל שמדובר ברכב חשמלי כבד, יונדאי ציידו את איוניק 5 N במערכת בלימה רגנרטיבית בעוצמה של 0.6 G (פי 2 עד 3 ממה שיש ברכב חשמלי ממוצע). זה מסייע כמובן לעבודת הבלמים ומונע התחממות יתר שלהם בנהיגת מסלול. בנוסף לכל, יונדאי N גם דאגו למצב דריפט נשלט, שליטה על העברת הכוח בין הסרנים ולחיצה על דוושות התאוצה והבלם במקביל כפי שנהוג בעולמות המרוצים כדי לחסוך זמן בהעברת הרגל הימנית משדוושה לדוושה.
דעתנו על יונדאי איוניק 5 N
חברת יונדאי יחד עם חטיבת N היא הראשונה לתת מענה לבעיות עליהן התלוננו כל כך הרבה חובבי רכב. היא מאפשרת ביצועי נהיגה מרשימים שמתורגמים בזמני הקפות במסלול אבל לא רק. גם התחושות שמועברות לנהג לא פחות חשובות והושם עליהן דגש רב. אף יצרנית רכב לא חשבה לעשות את מה שכל ילד בן 6 היה רוצה במכונית החשמלית של אבא שלו אבל גם כאן הבעיה של הרכב. יונדאי איוניק 5 N זה עדיין רכב חשמלי. חובבי נהיגה מחוברים לרכבים וצריכים את רעש מערכת הפליטה, בוכנות שמסתובבות במהירות של 7,000 סיבובים לדקה ותחושה מרבית של וויברציות. לכן, לא ברור מי קהל היעד של יונדאי איוניק 5 N מאחר זה נראה כמו חלום עבור כל ילד, אבל מי שמוכן להשכיב 400 אלף שקלים על מכונית ספורט יכול לקבל הרבה יותר חוויה ולא להיראות פתטי כאשר יגיע לבחון את יכולות הנהיגה שלו ביום מסלול. אנחנו יכולים למנות מספר אלטרנטיבות שבעלות הנעת בנזין שיספקו חווית נהיגה אמיתית ולא וירטואלית במחיר נמוך יותר כמו קופרה פורמנטור VZ, הונדה סיויק טייפ R ורנו מגאן RS.