הונדה פרלוד החדשה: מורשת של 45 שנה

הונדה פרלוד החדשה

נחשפו תמונות ראשונת של הונדה פרלוד החדשה. אלה תמונות מרגשות במיוחד מכיוון שהייצור שלה הופסק לפני יותר מ-20 שנים ולא הייתה לה אלנטרנטיבה מבית הונדה מלבד האינטגריה שנמכרה לשוק היפני בלבד. כדי להבין את הייחודיות וההתרגשות הרבה סביב חשיפת הדגם החדש, חשוב להכיר קודם את המורשת של הונדה פרלוד אשר נמתחת לאורך 45 שנים.

הונדה פרלוד דור ראשון
הונדה פרלוד דור ראשון

ככה יוצרים שם עולמי

הונדה Prelude הייתה מכונית קופה ספורטיבית המבוססת על הונדה סיוויק. היא צוידה במנוע קדמי 4 צילינדרים ויוצרה על ידי הונדה בין השנים 1978 עד לשנת 2001. להונדה פרלוד היו 5 דורות אך עם השקת הדור הרביעי של הונדה אינטגרה הייצור שלה הופסק בעקבות ירידה חדה בפופולאריות. המתחרה העיקרית של פרלוד הייתה טויוטה סליקה. גם היא מכונית קופה עם מנוע 4 צילינדרים. לאורך שנותיה של הפרלוד התווספו מתחרות נוספות לקטגוריה כמו ניסאן סילביה, מיצובישי אקליפס ומאזדה MX6.

דור ראשון

הדור הראשון של הונדה פרלוד היה הדגם השלישי של המותג בעידן המודרני לצד הונדה סיוויק והונדה אקורד. הוא השתמש באותה שפת עיצוב והיה מצויד במנוע בנזין בנפח 1.8 ליטר אשר הפיק 72 כוח סוס. המנוע היה משודך לתיבה ידנית בעלת 5 הילוכים או תיבה אוטומטית עם 2 הילוכים.

דור שני

הדור השני של הונדה פרלוד יצא לשוק בשנת 1983 והוא היה למעשה נקודת המפנה בה הונדה עברה ממנוע קרבורטור בעל 12 שסתומים למנוע הזרקה ישירה המכונה Si. את השינוי היא ביצעה בדגמים שיוצרו משנת 1985. בשנת 1986 נוסף להיצע גם מנוע 16 שסתומים בנפח 2 ליטר. הדור השני של פרלוד הייתה גם ההונדה הראשונה שהשתמשה בפנסים מוסתרים אשר עולים ויורדים בהפעלה וכיבוי האורות.

הונדה פרלוד דור שני
הונדה פרלוד דור שני

דור שלישי

הונדה פרלוד הייתה פלא הנדסי בדור השלישי שלה. היא הושקה בשנת 1988 והייתה לרכב היחיד עד היום שהשתמש בהיגוי מכאני לגלגלים האחוריים. עד היום יש רכבים שמתגאים בהיגוי האחורי שלהם אך אלו אינם מחוברים באופן ישיר למוט ההגה וזה פועל כיחידה עצמאית באמצעות מחשב. הונדה פרלוד הייתה גם עם מקדם גרר נמוך במיוחד, מכסה מנוך נמוך ומחודד והוא נחשב עד היום לנמוך ביותר לרכב בעל מנוע קדמי אי פעם. כמו כן היא הצליחה לשלב קשיחות למרכב וראות מצוינת החוצה בזכות מוטות דקים בקורות. היו שכינו אותה מיני NSX או הונדה NSX לעניים.

הונדה פרלוד דור שני
הונדה פרלוד דור שני

דור רביעי

הונדה פרלוד בדור הרביעי שלה עברה כנראה את המהפך המשמעותי ביותר בעקבות השתלת מנוע VTEC חדשני (לאותה תקופה) מתחת למכסה המנוע. היא הוצגה לראשונה בשנת 1992 ועברה מתיחות פנים עד להפסקת הייצור בשנת 2001. לדור האחרון הייתה חלוקת משקל כמעט אידיאלית (58% מלפנים ו-42% מאחור), מנוע בנפח 2.2 ליטר אטמוספרי בהספק של 190 כוח סוס ולוח מחוונים בעיצוב ייחודי. בכל שוק לפרלוד היה אבזור שונה בהתאם לצרכי הלקוחות ולכן היו דגמים שהיו מאובזרים בחימום מושבים, דגמים שכללו מראות מתקפלות חשמלית ואף טלוויזיה קטנה במרכז הדשבורד שניתן היה למצוא רק בשוק היפני.

הונדה פרלוד החדשה
הונדה פרלוד החדשה

הונדה פרלוד החדשה

בשנת 2023 נחשפה גרסת קונספט להונדה פרלוד. כעת, שנה לאחר מכן, אנחנו מגלים שחלומות אכן מתגשמים והונדה כבר פרסמה שפרלוד החדשה צפויה לרדת לפס הייצור. כמו קודמותיה, פרלוד החדשה תשתמש בפלטפורמה של הונדה סיוויק אבל אין אין פרטים טכניים רשמיים לגביה מצד היצרן. אנחנו משערים שהיא תשתמש באותה הנעה היברידית כפי שיש להונדה סיוויק החדשה.

הונדה פרלוד החדשה
הונדה פרלוד החדשה

כן ניתן לראות בתמונת שאכן מדובר במכונית ספורט קופה עם פגושים המשלבים כונסי אוויר, ספויילר אלגנטי על תא המטען, ידיות מוסלקות לפתיחת הדלתות וחישוקי 20 אינץ'. לדברי המהנדס הראשי של הונדה הפרלוד משלבת את כל הניסיון שנצבר במחקר ופיתוח של דיגמי הונדה ב-25 השנים האחרונות בדגש להנעה היברידית.

הונדה פרלוד החדשה
הונדה פרלוד החדשה

החזרה של הונדה לאירופה וישראל

עד אמצע שנות ה-2000 הונדה הייתה לאחת מיצרניות הרכב המועדפים ביותר על ידי הנהג הישראלי. אבל מאז היא התפרסה לשוק האמריקאי והסיני ולכן זנחה את הדגמים הוותיקים לטובת דגמים חדשים שלא רלוונטיים עבורנו. הדגמים שכן נמכרים עכשיו בארץ נחשבים למיושנים ויקרים מידי. היצרנית כמעט נעלמה לחלוטין מישראל וכך גם המצב באירופה. אבל עכשיו, עם הצגת הפרלוד החדשה, אנחנו מקווים שהונדה מתעניינת שוב בשוק שרלוונטי אלינו וייתכן שהונדה פרלוד זה רק הדגם הראשון משלל דגמים שנראה עוד בהמשך עם הנעה היברידית מתקדמת, מחיר תחרותי ועיצוב יפני מרשים. כמובן שכל אלו עדיין בגדר פנטזיה למעריצי הונדה בישראל, אבל מי יודע, עם האטה בשוק הרכב החשמלי וגדילה בדרישה לרכבים היברידיים, זה עוד יכול להתגשם.

הונדה פרלוד החדשה
הונדה פרלוד החדשה

דגמי הונדה בישראל

נכון לרגע זה הונדה מוכרת בישראל 2 דגמים בלבד ואת דגם ה-TYPE R בהזמנה מראש ליחידים. הדגמים שנמכרים בישראל הם הונדה ג'אז והונדה סיוויק. לג'אז החדשה יש מנוע היברידי חסכוני במיוחד המשלב מנוע חשמלי יחד עם מנוע 1.5 ליטר. צריכת הדלק של הדגם עומדת על 22.2 ק"מ לליטר. הונדסה סיוויק לעומת זאת קורצת יותר לנהגים במעוניינים ביותר אדרנלין בחוויית הנהיגה. לה יש מנוע היברידי המשתמש במנוע בנזין בנפח 2 ליטר. ההספק המרבי שמתקבל הוא 183 כוח סוס. הדגמים כמעט ואינם נמכרים בישראל בעיקר בשל מחירים הגבוה. אבל אם בכל זאת אתם מעוניינים בהונדה חדשה, שני הדגמים זמינים אצלנו במלאי לרכישה בתוכנית מימון משתלמת. באפשרותכם להגיע אלינו עם הרכב הישן לביצוע עסקת טרייד-אין וכן גם לקבל עד 100% מימון בהחזר חודשי נוח.