בשנת 2016 עברו תקנות חדשות במשרד הרישוי. תקנות אלה פטרו רכבים משנת 2016 ואילך מביצוע טסט
שנתי למשך שלוש השנים הראשונות של הרכב על הכביש – אולם את אגרת הרישוי, עדיין נאלצו בעלי רכבים חדשים לשלם.
האפשרות לדלג על היום המתיש של בדיקות הכרוכות למעבר טסט לרכב חדש היו יתרון משמעותי לבוחרים רכבים חדשים על
פני רכבים מיד שניה –כעת, בוחנים במשרד התחבורה אפשרות להעניק הקלות נוספות לבעלי רכבים חדשים.
הפתרון המוצע יכלול ביצוע בדיקות תקניות כללית שנתיות של הרכב במוסכים המורשים לפי סוג הרכב,
מבלי לגשת למכון הרישוי ולעבור את ההליך המוכר והמתיש.
תחילת התהליך: המלצה לייקר את מחירי הטסט והרישוי השנתיים עבור רכבים
תעריפי הרישוי לרכבים בארץ לא התייקרו מזה כמעט עשור, אולם לאחרונה ובעקבות עתירה לבית המשפט של איגוד מכוני הרישוי
בישראל נגד משרד התחבורה, הגישה וועדת המחירים המלצה לייקר את עלויות הטסט עצמו, המשולמים בנוסף לאגרת הרישוי,
מ – 96 ₪ ל – 112 ₪ במבחן הראשון ומ– 19 ₪ ל – 26 ₪ עבור רכבים שיידרשו למבחן חוזר.
ההמלצה הייתה שלא לייקר את הטסטים לרכבים חשמליים.
השינוי המבוקש: ריווח מועדי טסט לרכב חדש שגילו מעל שלוש שנים
במשרד התחבורה מעוניינים דווקא להקל על בעלי רכבים, במיוחד כאלה שהשקיעו ברכישת רכבים חדשים, הנוטים פחות להתקלקל.
ביחד עם זאת, כמובן שנסיעה בטוחה, תקינות פנסים, מגבים, בלמים, ועזרי בטיחות – הם חשובים ויש להקפיד עליהם.
מטרת המהלך היא לשמור את מסגרת בדיקות התקינות של רכבים מקצועית ולהקפיד על ביצוע בדיקות תקינות במרווחי זמן
מספקים – וביחד עם זאת, להקל הן על העלויות והן על הניהול הפיזי של אתגר הטסט השנתי לבעלי רכבים שפחות נוטים
להתקלקל (הם רכבים חדשים).
גורמים מקצועיים מעריכים כי ההמלצה שתינתן תאפשר להחליף את הצורך בביצוע טסט לרכב חדש במכוני הרישוי המורשים
לאחר שלוש שנים, בבדיקות תקינות בכל מוסך מורשה של יצרנית הרכב. האפשרות לבצע בדיקות במוסך מורשה היא ללא ספק נוחה
יותר: ברכבי ליסינג תפעולי ניתן יהיה לקחת את הרכב בבוקר ולהחזיר אותו לקראת סוף יום העבודה, בעלי רכבים חדשים יוכלו לעבור
במוסך המוכר להם לביצוע בדיקה מהירה (אך יסודית, כמובן) וגם העלויות עשויות להיות מופחתות. בשלב זה,
לא ברור לאיזו תקופה מעוניינים בכירי משרד הרישוי להעניק את ההקלה וכמה שנים יוכלו בעלי רכבים חדשים להימנע
מביקור במכוני הרישוי.
האם ההוראה כבר נכנסה לתוקף?
אין ספק כי הקלות בצורך לעבור טסט למשך יותר משלוש שנים לבעלי רכב חדש יהפכו את הבחירה ברכב חדש אטרקטיבית יותר.
ביחד עם זאת, כדאי לזכור כי בשלב זה ההנחיה להקלות בהליכי טסט לרכב חדש עוד לא אושרה. היא נדרשת לשינוי מדיניות רחב היקף
בשיתוף פעולה עם גורמים ממשרד התחבורה, משרד האוצר, ועוד מסגרות.
הוועדות השונות יתכנסו לדיונים, הן בהעלאת מחירי בחינת הרישוי והן בהקלות בטסט לרכבים חדשים, בחודשים הקרובים.