בשנת 2003 מאזדה השיקה את ה-6, המחליפה של 626 הוותיקה וזאת הפכה להצלחה מסחררת. הדור השני המשיך את קודמו עם עיצוב מדויק יותר, מידות גדולות יותר ותא נוסעים מפנק בהרבה. הדור השלישי, הנוכחי משווק כאן כבר מעל לעשור ואין לו שום כוונה לפרוש למרות שהמכירות שלו בשפל ויש לכך סיבה: הוא מתחרה מול דגם אחר, גם הוא מבית מאזדה, ה-CX5. ועכשיו, אחרי שהמנהלים הישראלים עברו מהסדאן הארוכה לקרוסאובר גבוה, נראה שגם העידן הזה מגיע לקיצו וכעת מאזדה חושפת את מאזדה EZ-60.

מה זה EZ-60?
לפני מספר חודשים היינו עדים לחשיפה של מאזדה אחרת, מאזדה EZ-6, והיא בעצם המחליפה החשמלית של מאזדה 6. היא עוצבה על ידי מאזדה ואפשר להתרשם מהעיצוב היפיפה שלה בתמונות. אבל, יש איתה בעיה קטנה – היא לא מיוצרת על ידי מאזדה. למעשה, מאזדה 6 החשמלית מבוססת על Changan DiPal S03 שכבר משווקת בישראל. הן חולקות תא אותה פלטפורמה ומיוצרות באותו מפעל של חברת צ'אנגן בסין. אבל, מי שחושב שלא מדובר במאזדה אמיתית טועה מכיוון שמאזדה לא השאירו את הרכב כפי שהוא וביצעו בו שינויים משמעותיים כדי לשפר את נצילות הסוללה, לספק יותר כוח מהמנוע ותא הנוסעים יוקרתי בהרבה מהמקורי. אז… איך זה קשור למאזדה EZ-60? פשוט. מדובר באותה פלטפורמה ואותה הנעה בדיוק של של דיפאל S07 (גרסת ה-SUV). כל מה שהשתנה בגרסת הקרוסאובר הוא בעצם העיצוב החיצוני שמוסיף כמה סנטימטרים לגובה והחלק האחורי משלב בין האצ'בק לקופה בדומה למאזדה 3 האצ'בק החדשה.

מאזדה CX-5 חשמלית
מאזדה EZ-60 תשווק בשווקים המערביים (אירופה וישראל) ככל הנראה תחת השם מאזדה CX-6e או מאזדה CX 6 חשמלית. מאזדה EZ-60 הוא קרוסאובר בגודל בינוני עם אורך של כ-4.75 מטר, רוחב של 1.92 מטר ובסיס גלגלים של 2.90 מטר. דומה במידותיו לטויוטהBZ4X. נכון לעכשיו מאזדה חשפה רק תמונות חיצוניות של ה-EZ60 ועוד אין לנו מידע על תא נוסעים, יחידות הנעה ואבזור. אנחנו כן יכולים לספר, שהרכב שעליו היא מבוססת, מצויד במנוע חשמלי אחורי בהספק של 218 כוח סוס, 32 קג"מ וסוללת 80 קילוואט שמאפשרת טווח נסיעה מרבי של 475 ק"מ בין טעינות. אנחנו משערים שמאזדה שדרגה את הנתונים האלה במעט אך עוד אין שום פרטים שיכולים לאשר את זה.

עיצוב מאזדה EZ-60
מאזדה EZ-60 מציגה שפה עיצובית מודרנית ועתידנית שמתיישרת עם חזון החברה לעידן החשמלי, תוך שמירה על האלגנטיות המזוהה עם המותג. זהו רכב קרוסאובר בעיצוב קופה, שמשלב קווים חדים עם גימור חלק ומעודן, ומעביר מסר של טכנולוגיה מתקדמת וביצועים דינמיים.

חזית הרכב:
בחזית הרכב שולט גריל סגור בעל קו עיצוב נקי – מאפיין מובהק של רכבים חשמליים, המייתר את הצורך בפתחי קירור מסורתיים. הלוגו המואר של מאזדה במרכזו משתלב בתוך פס תאורת LED דקיק שמקיף את הגריל ויוצר מראה הייטקיסטי ומתוחכם. יחידות התאורה הראשיות צרות מאוד וחדות, ומשתלבות עם קווי הגוף ליצירת מבט קשוח אך מתוחכם. בחלק התחתון של הפגוש הקדמי משולבים פתחי אוויר דמויי משולש שמוסיפים נופך אגרסיבי לעיצוב.

ישבן:
מאחור, מאזדה EZ-60 ממשיכה את הקו העתידני עם עיצוב מינימליסטי אך מרשים במיוחד. יחידת התאורה האחורית נמתחת לכל רוחב הדלת האחורית בפס LED רציף, אשר מתעקל בחדות לצדי המרכב ויוצר חתימת אור ייחודית המזוהה מיד עם הדגם. התאורה האדומה מודגשת בגוון בהיר, כמעט ניאוני, שמעניק לרכב נוכחות חזותית עוצמתית גם בתנאי חשכה. שם המותג MAZDA מוצג בפריסה לרוחב הדלת האחורית באותיות בולטות ומבריקות, במקום לוגו – בחירה עיצובית מודרנית ונקייה שמתכתבת עם מגמות עכשוויות בעיצוב רכבים חשמליים. הפגוש האחורי משולב בקו אחיד ונקי, ללא יציאות אגזוז, מה שמדגיש את מהות הרכב החשמלית ושומר על אסתטיקה מדויקת.

פרופיל צד:
קו הגג של ה-EZ-60 משתפל לאחור בצורה זורמת, בסגנון קופה ספורטיבי, ויוצר סילואטה דינמית ואווירודינמית. החלונות כהים ומעוגלים היטב, מעניקים תחושת פרטיות וטכנולוגיה מתקדמת. הקווים בצדי המרכב מדויקים ונקיים, עם בליטות מעודנות שמדגישות את קימורי הגלגלים הגדולים. המראות הצדדיות הן בסגנון מצלמות – פתרון מודרני המפחית את ההתנגדות האווירית. ידיות הדלת משתלבות בקו הגוף, כנראה נשלפות חשמלית, מה שמחזק את המראה החלק והמלוטש.

חישוקים וצמיגים:
החישוקים גדולים ובעלי עיצוב ייחודי עם חישוקי חמש זרועות מפוצלות בגימור דו-גוני של שחור וכסף. הצמיגים נמוכים ורחבים, מרמזים על ביצועים גבוהים ואחיזת כביש טובה. גימור הברק של הגלגלים משתלב בצורה הרמונית עם הגוון המטאלי הכהה של המרכב.
גוון וצבע:
הצבע של הרכב הוא גוון כהה מטאלי יוקרתי – ככל הנראה בגוון סגול עמוק עם נטייה לשחור, המבליט את הקימורים של הרכב בהתאם לזווית התאורה. השתקפות התאורה על המרכב נותנת לו תחושת תנועה גם כשהוא עומד, ומחזקת את הרושם של עיצוב מתקדם ודינאמי.

שווה לחכות?
מאזדה EZ-60 מסמלת את המעבר החד של היצרן היפני לעידן חשמלי, תוך שמירה על עקרונות העיצוב והדיוק שהוא כל כך מזוהה איתם. גם אם הבסיס הסיני עשוי להרתיע חלק מהרוכשים השמרנים, ברור שמאזדה לקחה את הפלטפורמה הזו צעד קדימה והפכה אותה ליצירה משלה – עם שפה עיצובית מהודקת ושיפורים הנדסיים שמשקפים את רוח המותג. בהתחשב בכך שמדובר בקרוסאובר חשמלי בגודל בינוני, עם ממדים כמעט זהים ל-CX-5, ועם טווח מכובד של כמעט 500 ק"מ, אין ספק שמדובר ביורש טבעי – ואולי אף ראוי – לאחד הדגמים האהובים בישראל. הסיכוי שנראה את ה-EZ-60 (או בשמו האירופי CX-6e) בארץ גבוה מאוד, במיוחד לאור ההצלחה של דגמי החשמל מבית צ'אנגן המקומיים והחיבה הרבה של הקהל הישראלי למאזדה. השאלה היחידה שנותרה פתוחה היא האם תא הנוסעים והביצועים אכן יתעלו על הציפיות – אם כן, אין ספק שמדובר בדגם ששווה לחכות לו, ואולי אפילו כזה שיכתוב את הפרק הבא של מאזדה בישראל.