מצב השוק לרכבים חשמליים בשנת 2025: האתגרים שחובה להכיר

רכב-חשמלי-ג'ילי-PNG

כמעט כל מי שעבר לרכב חשמלי בישראל יגיד לכם שאין סיכוי שהוא חוזר אחורה. הוא גאה ברכב החשמלי שלו ויישאר אתו למרות האתגרים. אם אתם רגע לפני רכישת רכב חשמלי חדש, כדאי שתדעו באיזה אתגרים מדובר, האם הם יפתרו ואילו פתרונות יכולים לשמש אתכם כדי שתוכלו להגשים את החלום ולעבור את תחבורת העתיד.

טרייד אין

מהו מצב השוק לרכבים חשמליים בישראל?

שוק הרכב בישראל הוא מהמגוונים בעולם ולכן אין תשובה חד משמעית לשאלה הזאת. יש יצרנים ודגמים שנהנים מתמחור גבוהה כרכבים חדשים וכן גם בשוק היד שניה. מצד שני, יש דגמים שהגיעו בתמחור גבוה ולכן לא מצליחים להימכר כרכבים חדשים. זה גורם ליבואן להוריד במחיר או לתת הנחה משמעותית ועל כן זה פוגע ישירות גם בדגמי היד שניה של אותו מותג. לקוחות שרכשו את הדגמים של אותם מותגים נפגעים ומוצאים את עצמם עם רכב שנרכש ביוקר אך אין עבורו כמעט ביקוש כרכב משומש. כדי לדעת אם הרכב שאתם מעוניינים בו כחדש, שומר על ערכו, בדקו האם המחיר שלו ירד בחודשים האחרונים או האם יש עליו מבצע עם הנחה משמעותית של יותר מ-15%. אנחנו כן יכולים להמליץ לכם, אם אתם רוצים לקנות רכב חשמלי ולהחזיק בו לאורך זמן (מעל 3 שנים) וחשוב לכם לדעת האם תוכלו למכור אותו בתמחור הגיוני אחרי מספר שנים, כדאי לבחור בדגמים של מותגים וותיקים, מוכרים וכאלה שנמכרו במספרים גדולים לשוק הפרטי. עם זאת, אנחנו לא יודעים להגיד בוודאות לאיזה כיוון השוק הולך, ההמלצה אינה מחליפה ייעוץ מקצועי והיא נעשית לפי המגמה בשוק הנוכחי נכון לספטמבר 2025.

 

אילו חברות רכב מציעות רכבים חשמליים בשוק הנוכחי?

כיום כמעט כל יצרנית שמוכרת רכבים בישראל מציעה לפחות דגם חשמלי אחד. היצרניות המובילות בתחום הן: BYD שמוכרת לא פחות מ-7 דגמים שונים בתמחור שונה ובגדלים שונים. אחריה ניצבת MG שמציעה קרוסאוברים וסופר מיני חשמליות מוצלחות מאוד. ובמקום השלישי טסלה עם המודל 3 והמודל Y הפופולאריות. אם אתם מחפשים רכב חשמלי יוקרתי, דווקא בסגמנט הזה יש שפע של דגמים אצל כל אחת מהיצרניות: מרצדס, אאודי, ב.מ.וו, קאדילק וג'נסיס.

מקסוס מיפה 7

אילו אתגרים עומדים בפני רכבים חשמליים בשוק כיום?

אחד האתגרים הנפוצים בשוק הרכב החשמלי הוא התקנת עמדת טעינה ביתית עבור מי שאין ברשותו חניה פרטית. מי שגר בבית פרטי אין עבורו שום מגבלה בעניין הזה- הוא פשוט מתקין עמדה בחצר או בחניה הפרטית בביתו. מי שגר בבניין משותף עם חניון מסודר של חניות פרטיות לדיירים, גם כן יכול להתקין עמדת טעינה אחרי הסדרת תשתית מתאימה מול וועד הבניין. אבל מי שגר בבניין משותף ואין לו חניון מסודר בבניין עם חניה פרטית, נאלץ להטעין את הרכב רק בעמדות טעינה ציבוריות, או אם יתמזל מזלו, הוא יכול להטעין את הרכב החשמלי שלו בחניון בעבודה. כדי שכולם יוכלו לעבור לרכבים חשמליים, עמדות טעינה צריכות להיות זמינות ונגישות עבור כל אחד ובכל מקום, ממש בכל חנייה, בכל רחוב ובכל שכונה. ונכון לעכשיו, ישראל עוד רחוקה מזה שנות אור. אבל ככל הידוע לנו, נערכת בחינה של חלופות רבות כיצד לממש תוכנית שאפתנית כזאת על ידי משרד האנרגיה. ישנם אנשים שאין להם עמדת טעינה פרטית ובוחרים בכל זאת לנהוג ברכב חשמלי. הפתרון שהם משתמשים בו הוא עמדות טעינה מהירות במתחמי קניות. הן מאפשרות טעינה מהירה תוך כ-40 דקות בממוצע – הזמן שבו הם גם ככה עושים את הקניות שלהם פעם-פעמיים בשבוע.

 

כיצד מתפתחת תשתית הטעינה לרכבים חשמליים בשוק?

משרד האנרגיה הוא האחראי על פריסת התשתיות לטעינת רכבים חשמליים. לפי עדכונים רשמיים של המשרד, נעשים ניסויים ובדיקות רבות של חלופות עבור עמדות טעינה ציבוריות כדי לזרז את המעבר לרכבים חשמליים בישראל. כחלק מההצעות, עלה רעיון לחבר את גופי התאורה של העיריות לעמדות טעינה כך שבעצם כל עמוד תאורה המותקן בשכונה חדשה יכלול בתוכו שקע חשמל לטעינת רכב חשמלי. הניסוי נבחן כרגע בירושלים כדי להיות החלוצה בתחום. דבר נוסף הוא הצורך בהגדלת ייצור החשמל מאנרגיה ירוקה. המשרד עובד על כך כל הזמן על ידי הקמת חוות סולאריות חדשות, טורבינות רוח ועוד. דבר נוסף שעשוי לקרות, כדי להגדיל את היצע החשמל בישראל הוא פריסת כבל תת ימי בינינו לקפריסין. בשורה התחתונה, משרד האנרגיה מאמין מאוד במעבר לרכבים חשמליים ומפרסם כל הזמן עדכונים על כך שהוא עושה כל שביכולתו לספק עמדות טעינה בפריסה רחבה ככל הניתן ומשקיע המון בייצור חשמל באמצעות מקורות ירוקים כדי לצמצם את התלות בתחנות הכוח המסורתיות שפועלות על ידי גז ושריפת פחם.

גי'לי EX5

האם יש תוכניות ממשלתיות לקידום רכבים חשמליים בשוק?

כפי שאמרנו, משרד האנרגיה משווק כל הזמן יוזמות חדשות שהוא מקדם בתחום פריסת עמדות הטעינה ובתחום אספקת החשמל. אבל, מלבד משרד האנרגיה, צריך להיות עידוד מצד רשות המיסים ומשרד התחבורה. נכון לעכשיו, הרעיון לגבות מס נסועה לרכבים חשמליים נדחה כל הזמן וזה מאפשר מרווח נשימה לבעלי רכבים חשמליים, אבל במקביל, המס על רכישת הרכבים החשמליים עולה כל שנה, וזה גורם להם להיות לא פחות יקרים מרכבי בנזין כאשר משווים שני דגמים מאותו סגמנט. כרגע הדבר היחיד שנשמר מצדו של משרד התחבורה, וזאת הטבה די ייחודית, היא האופציה לרכוש רכב חשמלי זול שלא עומד בתקנים המחייבים מבחינת בטיחות. ככה מוצאים עצמם רכבים חשמליים זולים, בכמות מוגבלת, את דרכם לשוק. זה לא פותר את היוקר של שאר הדגמים אבל כן משפיע במידה מסוימת על התחרות בשוק. כך או אחרת, בשלב מסוים, הממשלה תהיה חייבת 'לתת גז' ולשדרג את התשתיות ואת ההטבות למעבר לרכבים חשמליים. כי נכון לעכשיו, החל משנת 2035, תיאסר מכירת רכבים בעלי מנוע בעירה פנימית באירופה – וזה כמובן משליח באופן ישיר על השוק בישראל.

מחפשים רכב חדש או יד שנייה?

מתלבטים? קבלו ייעוץ חינם מצוות המומחים שלנו.