העברת בעלות על רכב

העברת בעלות

אלפי אנשים בשנה מבצעים העברות בעלות על רכבי יד שנייה ורכבים חדשים, הפעולה הזו נראית פשוטה וברורה לרבים אך למעשה קיימים מספר דגשים שיש להקפיד עליהם בעת ביצוע העברת בעלות על רכב על מנת שידכם תהיה על העליונה. רמז: בדיקה מקדימה תבטיח לכם קבלת רכב אמין וטוב. 

 

איך מעבירים בעלות על רכב?

הדרך המוכרת והיחידה להעביר בעלות על רכב היא דרך דואר ישראל. בכל אחד מסניפי הדואר ניתן להעביר בצורה פשוטה את הבעלות על רכב בין מוכר לקונה. תקנה 284 לתקנות התעבורה אומרת שהאחריות לרישום שינוי הבעלות על הרכב תקפה על הקונה ועל מוכר הרכב. 

על מנת שביצוע רישום לבעלות על רכב יבוצע בפועל, על שני הצדדים (מוכר וקונה) יהיה להסכים לכך. בסיום העברת הבעלות שניהם מקבלים בסניף הדואר שבו בוצעה ההעברה שטר העברת בעלות שמאשר את שינוי הרישום של הבעלים על הרכב. 

על מנת לבצע את הפעולה הזו על המוכר ועל רוכש הרכב להצטייד בתעודות זיהוי וברישיון הרכב שמועברת אליו הבעלות. ניתן לקבל העתק של ההעברה דרך פניות הציבור במשרד התחבורה במספר *5678 או דרך עמדות הרישיומט. 

עמדות הרישיומט: מה אלו עמדות הרישיומט? מדובר בעמדות שירות עצמי ממוחשבות של רשות הרישוי במשרד התחבורה שדרכן ניתן לבצע פעולות שונות בכל הקשור לרישיון הרכב. עמדות אלו חוסכות זמן רב עבור אלו שמבקשים לבצע פעולות שונות ופוטרות אותם מהמתנה בתור.

כיום לא ניתנת האפשרות לשלם עבור הנפקת רישיון נהיגה או הדפסת העתקים של רישיונות במשרדי הרישוי. עמדות הרישיומט הן חלק ממגמה הולכת וגוברת של צמצום התורים במשרדי הרישוי. כעת במקרה של חידוש רישיון או אבדת רישיון נהיגה יהיה על דורש הרישיון לבצע זאת דרך עמדות הרישיומט. היתרון הגדול – עמדת הרישיומט מדפיסה לכם את הרישיון במקום. 

 

השירותים שניתן לבצע בעמדת רישיומט: 

  1. ניתן להוציא תדפיס (בעלות כמה שקלים) שמפרט את מצב נקודות החובה שקיימות לנהג בגלל עבירות תנועה שכוללים את מועדי ביצוע העבירות.
  2. מידע שמפרט על עבר הרכב (בעלות כמה שקלים) לצורך רכישה או מכירה של רכב יד שנייה ובו מפורטות כל הבעלויות הקודמות או הגבלות קיימות על הרכב. 
  3. הנפקת רישיון נהיגה זמני לרישיון פג תוקף או לאחר אבידה.
  4. הנפקת רישיון רכב במקום לאחר שפג או לאחר אבידה.    

 

שינוי בעלות על הרכב דרך משרד הרישוי

קיימים מקרים מסוימים שבהם יש צורך להעביר בעלות על רכב דרך משרד הרישוי ולא דרך סניף הדואר כפי המקובל ואלו הם:

  1. העברת בעלות רכב לדיפלומטים
  2. נכה שפטור מתשלום אגרת הרישוי לרכב
  3. העברת בעלות רכב למונית
  4. קטינים
  5. העברת בעלות לרכב סיור ותיור
  6. העברת בעלות מנפטר ליורשיו
  7. העברת בעלות לרכב מדברי
  8. העברת בעלות על פי צו ביהמ"ש
  9. העברת בעלות מעולה חדש לעולה חדש שקיימות להם הגבלות מכס

 

ממה יש להיזהר בעת העברת בעלות? 

העברת בעלות על רכב מצריכה שימת לב למספר דברים שאת חלקם יש לבצע עוד לפני העברת הבעלות על הרכב עצמו. לפני כל העברת בעלות על רכב יש לבדוק היטב אם קיימים נגד הרכב עיקולים או שעבודים (משכונות). 

עיקולים ושעבודים: נושא זה הוא חשוב מאין כמוהו משום שבמידה ואכן קיימים על הרכב שעבודים או עיקולים, לאחר העברת הבעלות על הרכב הם אינם נעלמים, החוב עליהם עדיין קיים ורוכש הרכב החדש נאלץ להתמודד מול הנושים שהרכב מעוקל לטובתם. מדובר בכאב ראש רציני שניתן להימנע ממנו בפעולה פשוטה של בדיקת עיקולים או שעבודים של הרכב לפני ביצוע הרכישה. 

אל תשלמו לבעל הרכב כל תשלום ראשוני עד אשר תבררו באופן וודאי שהרכב אינו מעוקל או משועבד. ההמלצה היא לא לשלם לפני העברת הבעלות על הרכב עצמו ולפני כן לברר אם אכן הרכב מעוקל או משועבד. 

דוחות שלא שולמו: לא רק עיקולים ושעבודים על הרכב יכולים להוות סיכונים עבורכם בעת הרכישה. קיימים עוד כמה דברים שיש לשים לב אליהם. יתכן ולאחר רכישת הרכב והשימוש בו תופתעו לגלות חובות על חניה ודוחות משטרה שהתבצעו לפני רכישת הרכב. במקרה שכזה עליכם להחתים את המוכר על התחייבות לשלם כל חוב או דו"ח שנרשם לפני תאריך רכישת הרכב. 

השוואת הרישיון למספרי המנוע והשלדה: דבר נוסף, נושא השוואת רישיון הרכב, על מנת לוודא שמדובר ברישיון האמיתי של הרכב תתבקשו לבצע השוואה בין המספרים המוטבעים על שלדת הרכב והמנוע שרשומים ברישיון ובין רישומם בפועל על גבי הרכב. אי התאמה במספרים יכול להעיד על טעות או על החלפה של מנוע הרכב והמספר החדש לא עודכן. 

במקרה זה עליכם לעצור את תהליך הרכישה. מה יש לעשות כעת? תלוי בכם, אם תסכימו להמשיך את התהליך לעדכון מספר מנוע הרכב על ידי בעליו תצטרכו להמתין לאישורי משרד הפנים לשינוי המספר, אולם חשבו על כך שבעל הרכב לא אמר לכם את האמת בנוגע להחלפת המנוע ברכב, האם זהו האדם שאיתו תהיו מעוניינים לבצע עסקה?

 

איך משלמים על רכב יד שנייה?

אם אתם מעוניינים לבצע העברת בעלות על רכב יעמדו בפניכם מספר אפשרויות תשלום:

מזומן: העברת בעלות על רכב בתשלום מזומן מגבילה את הרוכש לרכב בעל שנתון נמוך מכיוון שכיום על פי חוק, קיימת הגבלת תשלום במזומן שעומדת על סכום של עד 11 אלף שקלים בין אנשים פרטיים לבעלי עסק. בעסקאות בין אנשים פרטיים מדובר בסכום של עד 50,000 שקלים (לפי נתוני אתר רשות המיסים בישראל) 

העברה בנקאית: דרך אחרת היא ביצוע תשלום למוכר הרכב דרך העברה בנקאית. במידה ואכן בחברתם באופן תשלום שכזה עליכם לבצע זאת רק לאחר העברת הבעלות על הרכב.

צ'ק בנקאי (דחוי): דרך נוספת לתשלום היא דרך צ'ק בנקאי. ההמלצה היא לבצע זאת בצ'ק בנקאי דחוי על מנת שהעברת התשלום תתבצע לאחר יום או במידת האפשר גם יומיים, כך תוכלו לעצור את העברת התשלום למוכר במידה ותגלו "הפתעות" מהותיות שלא ידעתם על קיומן וגיליתם זאת לאחר יממה. בהצלחה! 

מאמרים נוספים לאותו יצרן

מתעניינים ברכב חדש?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

מעבר לקטלוג הרכבים החדשים שלנו

רכבים שיכולים לעניין אותך