העתיד קרוב מתמיד: על השלכות המעבר לרכבים אוטונומיים

רכבים אוטונומים

המהפכה הגדולה והמשמעותית שהולך לחוות שוק הרכב העולמי מגיחה בסערה מעבר לפינה והיא כבר כאן – המכונית האוטונומית. כן נכון, היא עדיין לא יצאה באופן מסחרי לציבור הרחב וענקיות הטכנולוגיה העולמיות השולטות על פיתוח הרכבים האוטונומיים מבינות שיש איתם כמה בעיות (כאלו שאולי גרמו לתאונה קטלנית כפי שהתרחשה במרץ 2018), אך אי אפשר למנוע את העתיד מלהתרחש בשוק התחבורה העולמי שהולך לייתר את כל עבודת הנהיגה האנושית. 

יהיו לכך כמה השלכות משמעותיות בהיבט הכלכלי, סביבתי וחברתי והמכונית האוטונומית היא רק חלק אחד בפאזל ששייך למהפכה גדולה אף יותר שנקראת מהפכת ה – ACES: שילוב של 4 מהפכות בעולם הרכב העולמי שכולן חוברות ביחד לרכב אחד אוטונומי. ראשי התיבות הן:

 Autonomous, Connected, Electric, Shared אוטונומי, מקושר, חשמלי ושיתופי והכוונה כאן היא לרכב האוטונומי העתידי שיכיל בתוכו את כל השינויים הטכנולוגיים שיחולו בשוק הרכב העולמי. נכון להיום יצרניות הרכב כבר מכוונות לשנת 2021 כשנה שבא ניתן יהיה לראות רכבים אוטונומיים בשימוש מסחרי בעולם. 

 

מה זו מכונית אוטונומית?

הצורה הכי פשוטה לתיאור מכונית אוטונומית היא מכונית ללא נהג. למעשה מדובר בטכנולוגיה שמוטמעת בתוך כלי רכב חשמליים שמאפשרת להם לנווט ולהתגבר על מכשולי הדרך ללא כל התערבות אנושית של נהג מאחורי ההגה. טכנולוגיה זו מסוגלת ללמוד את תוואי הדרך ללא תכנון מיוחד של הכביש. 

נכון להיום רכבים אוטונומיים נמצאים עדיין בשלבי תכנון אך הצפי הוא שכבר בשנים הקרובות מאוד ינועו על כבישי העולם מכוניות אוטונומיות שלדעת מפתחיהן יהיו בטיחותיות הרבה יותר בהשוואה לנהיגה אנושית. 

היכולת האוטונומית של הרכב מתאפשרת הודות לשלל חיישנים כמו סורקי לייזר או מצלמות מתוחכמות שמקנים למכונית יכולת ניתוח תלת ממדית וקריאה של מאפייני הדרך, מה שמאפשר לה להתגבר על מכשולים ולהבדיל בין שלטים, צמחים או מבנים.  

ארגון הרכב העולמי חילק את יכולת האוטומציה של הרכבים האוטונומיים לשש רמות שונות: החל מרמה 0 שהיא ללא אוטומציה כלל, המשך באוטומציה 1 ו – 2 שמסייעות לנהג או בעלות אוטומציה חלקית (שקיימות כבר היום ברכבים). 

רמה 3 ו – 4 הן בעלות אוטומציה מתקדמת יותר שכוללות אוטומציה מותנית שתופסת פיקוד בתנאים מסוימים אך מנוטרלת בזמן חירום וגם אוטומציה ברמה גבוהה שפועלת גם במצבי חירום ועד אוטומציה מלאה לחלוטין שמחליפה את תפקיד הנהג ברכב. 

על פי נתונים ארעיים של תאונות דרכים עם נפגעים שאירעו בשנת 2018 ודווחו למשטרה, התרחשו על כבישי הארץ 287 תאונות קטלניות, מתוכן 1,710 תאונות קשות עם 1,962 פצועים קשה ו – 316 הרוגים. 

כל אלו הם נתונים סטטיסטיים רק לשנת 2018, כולם התרחשו בשל טעויות בנהיגה אנושית וחברות טכנולוגיה בשיתוף חברות שבבים וחברות רכב עולמיות עובדות במרץ על פיתוח מואץ בתחום הרכבים האוטונומיים כשההצהרה היא הורדה או אפילו ביטול לחלוטין של תאונות הדרכים בעולם על ידי שימוש ברכבים אוטונומיים. 

 

אלו גורמים עולמיים קשורים למהפכה זו?

פרויקט Waymo: אחד השחקניות הבולטות בתחום פיתוח הרכב האוטונומי היא חברת הענק הטכנולוגית העולמית גוגל. בשנת 2010 החלה גוגל לערוך ניסויים בהסבה של מכונית רגילה למכונית אוטונומית, מה שהחל לצבור תאוצה ולהיקרא פרויקט Waymo שהשתייך לחברת Waymo שהייתה חברה בת של גוגל בשיתוף עם קונצרן הטכנולוגיה Alphabet Inc שגם הוא קשור לחברת גוגל. 

מנכ”ל החברה, ג’ון קרפקיק הודיע אשתקד שהמכוניות האוטונומיות של Waymo נהגו יחדיו למעלה מ – 12 מיליון קילומטרים על כבישים ציבוריים. לאחר כל נסיעה הן לומדות את התוצאות ומזינות למערכת בעלת יכול לימוד עצמי. 

הקשר הישראלי: ישראל היא אחת המדינות המובילות בפיתוח רכבים אוטונומיים בכל הקשור למערכות שליטה מרחוק על הרכב, מערכת סריקה ממוחשבת, מכ"ם ברזולוציה גבוהה, שבבים חכמים ועוד. 

חברת מובילאיי הישראלית משמשת כיום בתור ספקית שירותי הסעה לא מאוישים שפועלים על פי זימון באמצעות אפליקציה. מהלך זה הוא חלק משיתוף פעולה עם אינטל לאחר שזו רכשה את הון המניות של מובילאיי שמשמשת כיום כחברה בת לקבוצת הנהיגה האוטומטית של אינטל. 

כל אלו הופכים את ישראל לשותפה אמיתית בעולם התחבורה החכמה. דוגמה נוספת לכך היא חברת האינטרנט הרוסית 'יאנדקס' המפתחת פלטפורמה שתאפשר להפוך מכוניות סטנדרטיות לאוטונומיות שהחלה לבצע ניסויי רכב בישראל, כל זאת הודות לחקיקה ורגולציה מוסדרת שמתירה נסיעה ברכב אוטונומי ברחבי הארץ. דבר זה הופך את ישראל למקום מועדף על חברות רכב רבות בעריכת ניסויים בכלי רכב אוטונומיים בארץ. 

סמסונג: הקונצרן הדרום קוראני הענק שמכיל בתוכו מספר רב של חברות בת בתחום טכנולוגיית המידע והאלקטרוניקה קשור לשוק הרכבים האוטונומיים בכל נושא פיתוח התוכנה והאלגוריתם בתחום. 

מותג הרכבים הדרום קוריאני 'יונדאי' אמור לצייד את צי הרכבים שלו בטכנולוגיות ומערכות בעלות מצלמות, חיישנים ותוכנות שמבוססות על בינה מלאכותית על ידי חברת סמסונג שהמכוניות האוטונומיות יהיו מבוססות עליהם. 

 

מה ההשלכות שהמעבר לרכבים אוטונומיים ייצור בעולם?

כל השינויים במעבר לרכבים אוטונומיים בעתיד הלא רחוק מביאים איתם השלכות שיש לקחת אותן בחשבון, במיוחד מבחינת רגולטורית ותעשה בחכמה ממשלת ישראל אם תגבש מדיניות סדורה על מנת להתמודד עם השינויים שהמעבר לרכב חשמלי אוטונומי יביא עמו. 

כך לדוגמה, יש להבין כיצד בדיוק יש לנהוג בסיטואציה שבה מתרחשת תאונה עם רכב אוטונומי. על מי חלה האחריות? על הרכב האוטונומי שהנהג לא היה אחראי לנסיעתו? או על רכב רגיל שנהג בו נהג אנושי? אלו הן שאלות שעל הרגולטור לתת עליהן מענה אמיתי. 

ומה לגבי בעיות הפקקים במדינה? נראה שדווקא מעבר לנהיגה אוטונומית יכול להוריד את בעיות הפקקים אך דוח של המועצה הלאומית לכלכלה הוציא השנה דוח שהופץ במשרדי הממשלה שמעלה תרחיש לפיו התחבורה החכמה ובתוכה הרכבים האוטונומיים עלולים להחריף את עומס התנועה בכבישים ובעיות החניה במרכזי הערים בגלל תוספות נסיעה חדשות או נסיעות ריקות של רכבים אוטונומיים וגם בשל ההעדפה לשימוש ברכבים פרטיים על פני נסיעה בתחבורה ציבורית. 

הדוח שנכתב במסגרת עבודת מחקר, מונה את התרחישים האפשריים להשפעות המעבר לכלי רכב אוטונומיים בכל ההיבטים האפשריים, הוא נכתב על ידי ד"ר רוני בר, מנהלת אגף קשרי חוץ באגף לתכנון אסטרטגי וששימשה כעמיתת ממשק במועצה הלאומית לכלכלה. על פי הציפיות עד שנת 2030 יעברו מכירות כלי רכב אוטונומיים וחשמליים את מכירות כלי הרכב בעלי בעירה פנימית. הנה כמה נושאים שיושפעו מהמעבר לשימוש בכלי רכב אוטונומיים: 

תכנון ובנייה: המעבר לשימוש ברכבים אוטונומיים ישפיע על צרכי החניה בעיר שירדו משמעותית מכיוון שרכבים אלו יוכלו לחזור למקום מוצאם ללא כל צורך בתפיסת מקום חניה בעיר. דבר זה יאפשר פינוי של חניונים רבים לטובת ניצול הקרקע לנתיבי נסיעה חדשים או הוספת שטחים ירוקים. 

יוקר המחיה: רכבים אוטונומיים לשימוש המשפחה יקטינו את עלות יוקר המחיה וההוצאה החודשית בכך שיורידו את הצורך בשימוש בשני רכבים כפי שנהוג במשפחות רבות בישראל. הרכב האוטונומי יחלק את הזמן בקלות בין בני המשפחה ויוכל להגיע עצמאית לכל נקודה שתוגדר לו.

שינוי תעסוקתי: שוק התחבורה בארץ ובעולם מספק משרות רבות לעובדים שמתמקצעים בפתרונות ניידות לציבור הרחב או בפתרונות תובלה כמו: נהגי משאיות, נהגי מוניות ונהגי אוטובוס. כל אלו בבוא העת יאלצו למצוא פתרונות תעסוקה אחרים כיוון שמבחינת כדאיות כלכלית הגורמים האחראיים על תעסוקתם יעדיפו את הרווח הכלכלי במעבר לשימוש ברכבים אוטונומיים. 

נכון להיום נדמה שכל נושא האוטומציה ברכבים עדיין רחוק מלהגיע לשימוש מסחרי, אך ישראל היא מדינה מיוחדת, היא יכולה להיות אחת המובילות העולמיות בתחום מסוים ומצד שני לפגר מאחורי כולם בכל הנושא הרגולטורי, יחד עם זאת אני חוזר בי בנושא זה כאשר אני רואה את הרגולציה בארץ שמתירה נסיעה ברכב אוטונומי הרבה לפני מדינות רבות אחרות, כך שבכל הקשור לנושא המדיניות הממשלתית בנושא זה אני מעדיף להסתכל על חצי הכוס המלאה ולהיות אופטימי. 

מאמרים נוספים לאותו יצרן

מתעניינים ברכב חדש?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

מעבר לקטלוג הרכבים החדשים שלנו

רכבים שיכולים לעניין אותך