רכב מסחרי יד שניה לעסק: המדריך המלא

רכב מסחרי יד שניה

עבור בעל עסק שמעוניין לרכוש רכב מסחרי יד שניה, יש כמה וכמה מכשולים שעליו לעבור, במיוחד בכל מה שקשור לביורוקרטיה והבנה של איזה רכב מסחרי נותן עבורך פטור מלא או חלקי מתשלומי מס. 

לא רק זאת אלא שיש לקחת בחשבון מספר גורמים נוספים שעלולים להשפיע על חשבון הבנק שלך וכל זאת בשל רכישה ותחזוקת רכב מסחרי. אז איזה רכב מסחרי הוא העדיף ביותר עבורך ובעבור העסק שלך?  

 

מה החוק אומר?

אם נסתכל על רכישת רכב מסחרי כחלק מתפעול העסק בעיניים כלכליות, נגלה שמדובר בהוצאות כבדות שמשפיעות על מאזן הכספים החודשי.

משום כך נושא מיסוי רכב מסחרי הוא נושא חשוב מאין כמוהו עבור בעל עסק והוא מעלה שאלות חשובות כגון: איזה סוג רכב מסחרי ייתן לי יותר זיכוי מס מול המדינה? האם עדיף לי יותר לרכוש רכב מסחרי מסוכנות רכבים ולא מאדם פרטי? ובכלל, מהן תקנות המס בנוגע לרכבים מסחריים? 

מי שוקל יותר? הנקודה החשובה ביותר כאשר ניגשים לבדיקה של עלות מול תועלת בכל הקשור לרכישת רכב מסחרי לעסק היא נושא הגודל. הכוונה כאן היא שרכב פרטי עד משקל של שלושה וחצי טון (3,500 ק"ג) לא מוכר כהוצאת מס ערך מוסף.

בנוסף לכך, גם נושא ההוצאות השוטפות של רכב מסחרי משתנות בהתאם לגודלו.

לרוב המדינה מכירה בכשני שליש לצרכי מע"מ ברכבים מסחריים שמשקלם פחות משלושה וחצי טון, אך כאשר מגיעים לרכבים מסחריים בעלי משקל גדול יותר ניתן במקרים מסוימים להגיע עד לכדי 100% הוצאה מוכרת במע"מ.

על כן, גם אם אתה בעל עסק קטן ראוי לבחון האם רכב מסחרי גדול יהיה עדיף לך בחישוב הכללי. 

רכב מסחרי יד שניה

 

התנאים להכרה ברכב מסחרי כהוצאה כלכלית:

על מנת לממש את אפשרות הכרת המדינה וקבלת פטור מלא או חלקי לרכב מסחרי המשמש את העסק שלך, יהיה עליך לקיים מספר תנאים בזמן השימוש ברכב על מנת להוכיח כי הוא אכן משמש אותך לצורך עבודתך.

יהיה עליך לבצע רישום של מספר הקילומטרים שעבר הרכב בתחילת כל שנה ובסוף כל שנת מס. לא רק זאת אלא עליך להמציא הוכחות שמראות שהרכב המסחרי שבבעלותך אכן משמש את העסק שלך, לדוגמה הבאת מסמכים שמעידים על הובלת ציוד, אישורי ספקים וכדומה. 

 

ממי קונים?

אם קיימת התלבטות אם לרכוש את הרכב מיד פרטית או מחברת רכבים, יש כמה דברים שעליך לדעת בקניה מול כל גורם, אך הנקודה העיקרית כאן היא כמובן ממי קונים את הרכב ומה מצב הרכב בעת הקניה?

המצדדים בקניה מחברת רכבים: כאשר מדובר ברכב מסחרי גדול או בינוני חשוב לדעת שהוא עבר טיפולים רק במוסכי השירות של היבואן כולל תיקוני פח, והרבה אנשים אינם מוכנים להתפשר בנושא זה.

הסיבות לכך מגוונות אך קיימות 2 סיבות עיקריות: דבר ראשון אתה יודע שהרכב עבר טיפולים בצורה המקצועית והטובה ביותר, דבר שני תהיה מצויה בידיך כל ההיסטוריה הטיפולית של הרכב מאז ייצורו ועד לרגע הרכישה. 

משום כך בעלי עסק או עצמאים המעוניינים לרכוש רכב מסחרי שישמש את העסק שלהם יפנו לרוב לחברות וסוכנויות רכב, והדגש הוא על חברות גדולות ומוכרות, משום שהם יודעים שאותן חברות מתחזקות את הרכבים שלהם בצורה קפדנית יותר בכל מה שקשור להיסטורית הטיפול ברכב. 

החיסרון הוא אולי במחיר, בעוד שמול אדם פרטי ניתן יהיה להתמקח ולהוריד את המחיר בחברות הרכב המחיר ההתחלתי יהיה גבוה יותר, עדיין ניתן להתמקח על המחיר אך לרוב, חברות אלו שמות קו מחיר סופי שממנו לא ניתן להוריד את מחיר הקניה.

המצדדים בקניה מאדם פרטי: מצד שני יהיו כאלו שיעדיפו לרכוש רכב מסחרי מאדם פרטי מכיוון שסוחרי הרכב מנסים "לייפות" את המציאות בכך שהרכב המסחרי הנמכר לכם כמעט ולא עבד או שעבר את כל הטיפולים בזמן למרות שלא קיים ברשותם ספר טיפולי הרכב. 

 

רכישת רכב מסחרי במימון מלא:

במקרים רבים רכב מסחרי הוא הוצאה די גדולה על העסק, במיוחד כאשר מדובר ברכבים מסחריים גדולים, בעלי צריכת דלק גדולה יותר שמלווה גם בהוצאות תחזוקה גדולות יותר.

לכן הרבה בעלי עסקים מוצאים את הפתרון ברכישת רכב במימון מלא טוב עבורם.

למה? בגלל שהם מקבלים בצורת רכישה שכזו 2 יתרונות משמעותיים: מצד אחד הם יכולים לקבל פריסת תשלומים נוחה מאוד לתשלום עבור רכישת רכב מסחרי ללא צורך בהוצאה גדולה בעת הרכישה, פריסת תשלומים שבה הם יכולים לעמוד מבחינת ההחזר החודשי.

הדבר השני והלא פחות חשוב הוא שהוצאות המימון של העסקה מוכרות על ידי מס הכנסה

כאמור, ניכוי וקיזוז המע"מ יחול על בעל הרכב רק כאשר מדובר ברכב מסחרי שמשקלו עולה על טון וחצי (3,500 ק"ג).

 

רכב מסחרי: כיצד לחשב עלות מול תועלת?

בראש ובראשונה עליך לבדוק את עלות הרכב שאותו אתה מעוניין לרכוש, ישנם הבדלים בין רכבים מסחריים שונים שיכול להגיע לעד עשרות אלפי שקלים כאשר מדובר ברכבים שעוברים את משקל 3,500 ק"ג וכאלו שמתחת כך. 

  1. יש לקחת בחשבון שעל רכבים מסחריים גדולים גם תקבלו החזר מע"מ על רכישת הרכב בעוד שעל רכבים מתחת למשקל זה לא תקבלו החזר מע"מ וזה פקטור שאותו חשוב לקחת בחשבון בעת ההחלטה על רכישת רכב מסחרי. 

  2. יש לקחת בחשבון את ההוצאות השוטפות של הרכב שאותו אתם מעוניינים לרכוש ולהשוות אותם מול רכבים אחרים. ההוצאות צריכות לכלול את: עלות התיקונים והטיפולים, דלק, ביטוח הרכב, העברת טסט.

  3. החזר מע"מ על הוצאות הרכב השוטפות (רכב מסחרי מעל טון וחצי – 100% הוצאות מוכרות למע"מ, רכב קטן מטון וחצי – שני שליש מההוצאות).

  4. החזר בלו – רק רכבים מסחריים מעל 3,500 ק"ג מקבלים החזר בלו. 

מאמרים נוספים לאותו יצרן

מתעניינים ברכב חדש?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

מעבר לקטלוג הרכבים החדשים שלנו

רכבים שיכולים לעניין אותך